Toivetaksi on palautettava

Juttu on julkaistu SSS:ssa 8.3.2025, kirjoitimme tämän yhdessä Juhani Nummentalon (kok.) ja Jani Kurvinen (kesk.) kanssa.

Varsinais-Suomen hyvinvointialue Varha kilpailutti kesäkuussa 2024 vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaiset asiointi- ja vapaa-ajan matkat. Uusi sopimus on astunut asteittain voimaan, ja sen sopimuskausi on 1.9.2024–31.8.2026. Samalla viranhaltijoiden päätöksellä luovuttiin lähes kokonaan ns. toivetaksikäytännöstä.  Ennen päätöksentekoa olisi ollut kohtuullista ja asiaankuuluvaa pyytää lausunto ainakin vammaisneuvostolta. Näin ei tietääksemme toimittu.

Toivetaksi tarkoittaa sitä, että asiakkaalla on oikeus valita kuljetukseensa vakioautoilija. Vakioautoilija mahdollistaa sen, että asiakas, joka sairauden tai vamman vuoksi tarvitsee tuttuja kuljetuspalveluita, voi soittaa suoraan tutulle kuljettajalle. Näin kuljettaja tuntee asiakkaansa ja hänen erityistarpeensa, erityisesti matkaan liittyvän avustamisen suhteen.

Uusi käytäntö on kuitenkin aiheuttanut merkittäviä ongelmia erityisesti vammaisille ja muille haavoittuvassa asemassa oleville asiakkaille. Huolestuttavia ja jopa järkyttäviä esimerkkejä olemme saaneet lukea muun muassa tämän lehden uutisoinnissa ja mielipidekirjoituksissa.

Syksyllä pyysimme viranhaltijoilta Varhan hallitukselle selvitystä muutokseen johtaneista syistä ja perusteista. Halusimme myös selvityksen siitä, miten muutos on vaikuttanut asiakaskokemuksiin. Informaatiota jaettiin syksyn aikana useampaan otteeseen. Luottamushenkilöille kerrottiin, että toivetaksin rajauksella halutaan ehkäistä hyväksikäytön mahdollisuuksia.

Emme kuitenkaan olleet vakuuttuneita uuden käytännön toimivuudesta. Siksi sovimme, että toivetaksikäytäntöä arvioidaan uudelleen, kun koko Varhan alue on siirtynyt uuteen sopimukseen.

Huonoja asiakaskokemuksia koskeva palaute on jatkunut. Palautetta näyttääkin tulevan enemmän meille luottamushenkilöille ja medialle kuin suoraan viranhaltijoille. Viimeinenkin alue siirtyi uuteen sopimukseen helmikuussa, joten kokemuksia on arvioitava viipymättä, ja käytäntöä on muutettava asiakaslähtöisemmäksi. Tavalla tai toisella lähtökohdan pitää olla vammaisen tai sairaan asiakkaan tarve, turvalliseen ja sujuvaan liikkumiseen.

Monissa kunnissa aiempi käytäntö toimi pääosin hyvin, joten olisi järkevää palauttaa toivetaksimahdollisuus. Näin Varha voisi palata strategiansa mukaiseen asiakaslähtöiseen palveluun myös tältä osin. Palveluiden lähtökohtana pitää olla palveluita käyttävät asiakkaat ei byrokratia.

 

Posted in Blogi and tagged , , .

Varsinaissuomalainen poliitikko ja kaupunginvaltuutettu.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.